Vänsterpartiet 100 år
Anförande av Ida Gabrielsson
Välkomna hit idag, roligt att se att vi
är många här. Vi har ett intressant program framför oss. Idag är det hundra år
sedan vårt parti bildades, det kommer vi att uppmärksamma genom dagens
seminarium och kvällens releasefest för boken Ett kollektiv av röster 100 år
av systerskap, som jag tillsammans med Anastasia Swärd fått äran att vara
redaktör för. Jag heter Ida Gabrielsson och är ordförande för partiets
kvinnonätverk och är den som kommer att försöka lotsa oss igenom den här
eftermiddagen.
Tiden går fort vänner, oavsett om man
har roligt eller inte, för mig känns det som alldeles nyss vi firade 90 år. Mycket
har hänt sedan dess, vi har avverkat flera valrörelser, nya personer innehar
centrala positioner, vi har genomgått regeringsskifte och vi har tvingats konstatera
att president kan vilken tok som helst bli. Men en sak gäller fortfarande, jag
är precis som jag var för 10 år sedan samtalsledare för vår jubileumsdag.
Varför ändra ett vinnande koncept liksom. Många av er som finns här inne har
tillkommit under de senaste åren, ni är viktiga, för att räknas i
Vänsterpartiet ska man inte behöva ha haft partiboken från tonåren, vi ska vara
ett öppet och välkomnade parti där vi är många som får plats och trivs. Andra
som sitter här inne, tänker ”vad är det att skryta om att ha varit med på
90-årsjubileumet själv var jag med redan ja kanske inte 1917 men ni förstår vad
jag menar. Ni är också viktiga. Ni som funnits
med längre och under olika perioder lagt en grund för den vänsterrörelse som
fortfarande håller och utvecklas.
En sak som jag vill uppehålla mig lite
vid som skiljer sig från senast vi träffades för att partiet fyllde jämt är två
personer som alltid satt på första parkett, i Kungsträdgården på 1 maj men
också bl.a. under seminarierna då för 10 år sedan, Lars Werner och CH
Hermansson fattas oss idag, Inga mejl från CH med detaljerade förslag kring
upplägg och innehåll av dagens arrangemang och vi kommer inte få se Lars ivrigt
viska expertutlåtanden gällande seminariernas innehåll i CH:s öra. Vi kommer
inte heller få uppleva CH:s, något generade men vänskapligt roade blick när det
sker. Det är sorgligt att de inte fick uppleva den här dagen, jag vet hur gärna
dom hade velat det.
Vänsterpartiet har aldrig haft något kvinnoförbund,
även om Svenska kvinnors vänsterförbund periodvis stått oss nära. Det är av
flera skäl, men en av förklaringarna har handlat om att vi inte vill att de
viktiga utåtriktade politiska frågorna ska hänvisas till en mindre statusfylld
organisation, såsom ett kvinnoförbund. Vårt parti ska ha de feministiska
frågorna högst upp på dagordningen i den politiska ledningen oavsett kön på
företrädarna. Men i samband med kongressen 2012 bildades Kvinnonätverket och vi
har sedan dess arbetat för att på olika sätt stärka kvinnor i partiet.
Till en början var inte det huvudsakliga
syftet att skriva en bok med särskilt fokus på feministiska frågor. Vi ville
helt enkelt skildra Vänsterpartiets kvinnohistoria. Men feminismen har för
många utgjort en stor del av arbetet och därför färgas boken av detta.
”Att det
franska namnet ”feminism” härvidlag så föga passar, att varken suffragetväsen
eller kravet på fri kärlek här kunnat vinna någon egentlig terräng, beror nog
på, att vår kvinnosak i grunden varit svensk, om man med svensk menar försynt,
värdig, behärskad.”
Så skriver Lydia Wahlström om feminismen,
citerad i Annika Cullbergs viktiga text.
Vår förhoppning var att få berätta om
dom som under den första vågen feminism kämpade för rösträtten, mot krig och
hungersnöd. Vi ville skriva boken till dig som under den andra vågen drog upp
en rullgardin som under historien skymt bärande delar av kvinnoförtrycket. Den
handlar om dig som under 90-talet höll kurser i feministiskt självförsvar och tog
dig rätten att slå tillbaka. Men också om dig, du som funnits kvar mellan de
stora vågorna, skrivit protokollen, ordnat insamlingarna, ifrågasatt
strukturerna och hela tiden hållit saken flytande. Till oss som finns här just
nu, vi som står pall mot näthat och sexism. Tillsammans har vi byggt
Vänsterpartiet och så också Sveriges feministiska utveckling. Andra kvinnor tog
kampen tidigare och skapade det utrymme som vi har att förfoga över idag. Vi
tog vid, fortsatte att flytta gränser, tryckte på och sprängde murar. Det här
är ett försök att skriva vår egen historia. Många kvinnors handlande kommer
fortfarande vara okänt. Allt för många kommer att vara glömda och inte finnas
med, fast än de borde. Men samtidigt är resultatet av vår kollektiva gärning en
högst påtaglig del av det Vänsterparti vi är idag. Det går inte att glömma
eller gömma undan. Det är grundat i oss. Samhällsavtrycken vi gjort är kanske
den mest uppenbara berättelsen om vår gärning, det går inte att blunda för.
På 20- och 30-talet i vår ungdom deltog vi
i rösträttskampen och flyttade fram positionerna för rätten till fri abort –
där det antogs en ny lag 1938. Det var vi som tog strid mot lönenedpressning
och strejkbryteri, vi genomförde solidaritetsinsamlingar och tog ställning mot fascismen.
Idag har vi tagit stora kliv framåt
gällande kvinnors villkor. Det finns en trygghet i den insikten. Vi är
människor och präglas av det samhälle vi lever i. Vi blir aldrig en isolerad ö
där strukturer och underordning inte längre påverkar oss. Den rörelse som tror
sig kunna skriva sig fri från rådande maktordning gör sig själv en otjänst.
Vänsterpartiet är ett modigt parti som erkänner detta. Ingen är perfekt eller
fläckfri, definitivt inte vi. Men få har som vi synliggjort och diskuterat
detta. Självreflektion och ödmjukhet är vägen till modernisering och relevans.
Faktum är att vi i mångt och mycket har kvinnorna i partiet att tacka för vår
förnyelse. Endast genom att synliggöra kan vi
frigöra oss från oken. Vi sopar inte saker under mattan utan vi förändrar och förbättrar
vårt tillvägagångsätt, uppfattningar och arbetsmetoder när det behövs.
Kvinnors organisering uppfattas
fortfarande till viss del som något nödvändigt ont, en sidovagn. Motstånd kan bedrivas
på många sätt. Högljutt och aggressivt. Men också genom ointresse - genom att
tiga ihjäl saken finns den inte. Samtidigt ska vi lyfta fram våra
framgångar. Vi har som första parti valt en majoritet kvinnor i kommuner,
landsting/regioner och riksdag. Detta är
ett gott resultat som uppnåtts tack vare medvetna beslut och idogt arbete.
Den här boken är en del i en
omfattande process. Vi har skrivit den tillsammans, forskare, journalister,
partiföreningsaktiva och riksdagsledamöter. Och vi är absolut inte först med
att försöka, en av de mer förtjänstfulla ambitionerna om att skriva om partiets
feministiska utveckling har gjorts av Evy Gunnarson i boken ”Med nål och garn
för socialismen” delar av den är också återpublicerad i den bok som kommer idag.
Kvinnorna har varit stommen i arbetet, men även män har bidragit med texter.
Det finns ett värde i att män är med och skriver kvinnornas historia, vår
gemensamma historia. Vi ville att processen skulle vara lika viktig som
resultatet. Att få sätta ord på sina egna upplevelser, skriva sin egen
historia, se sig själv genom andras ögon och i historiska skeenden. Har vi då
gjort det ”värdigt, försynt och behärskat”? Antagligen inte. Genom kvinnor som
skriver och kvinnor som blir beskrivna ville vi skildra det vardagliga jämte det
spektakulära. Om hur Greta Segerson nobbade en SS-soldats frieri utan att bli
avslöjad när hon agerade kurir under en resa i Tyskland, hur Tanja Linderborg
upptäckte att hennes dans med CH Hermansson på kongressen 1964 fanns dokumenterad
i Säpos arkiv. Om hur Britt Rehnman tagit hand om och utvecklat Syninge kursgård
och, som hon uttrycket det, ”jag var den som gav dom mat”. Det är det konkreta som gör det verkligt, gör att det inte blir en saga.
När vi får läsa att Ellen Eriksson berättar om hur
kvinnorna gick först i demonstrationstågen med sina vita klänningar som ett tänkt
skydd mot befarad beskjutning och när vi får läsa om hur Eira Söderberg, trots sin
vita klänning, sköts i Ådalen 1931.
Det fanns länge motstånd inom
partiet mot att erkänna kvinnoförtrycket som eget. Den marxistiska
teoribildningen var överordnad och ansågs ha svar på det mesta. Kvinnans
frigörelse kommer med klass-samhällets fall trodde vi. Även om kvinnofrågor ofta funnits med på agendan så definierades ramarna
för kvinnors organisering av män. Likhetsidealet som präglade partiet till en
början utgick från mannen som norm. Den kvinnliga särarten framträdde senare
som politisk idé, och innebar även den att makten blev kvar hos männen. Oavsett
om vi var organiserad i kvinnoutskott, kvinnoklubbar eller på annat sätt så var
det inte vi själva som bestämde villkoren. Vad kvinnoklubbarna skulle göra
bestämde männen i styrelser där de var i stor majoritet. Att kvinnoklubbarna skulle
utgå bestämdes senare i Moskva. Idag har vi kommit långt i det avseendet då partistyrelsen
domineras i antal av kvinnor, det är vi som bestämmer strukturerna för kvinnors
nätverkande. Det betyder inte att det är helt problemfritt men det är någonting
fundamentalt annorlunda. Även i vår tid verkar det som att
feminismen inte tillåts vara tillräcklig i sig själv. I sin egen rätt. Ofta blir
den beskylld för att inte bära olika frågor och perspektiv, kvinnan som det
politiska subjektet anses otillräcklig.
På partikongressen 1996 när vi
slog fast feminismen i partiprogrammet var argumenten emot lite annorlunda. Helena
Duroj fångar en del av kritiken i sin krönika hon skriver ”En tredje kamrat
undrade hur i helvete han skulle kunna förklara feminismen på järnverket. Det
var för honom självklart att han skulle gå in på en arbetsplats där han inte
jobbade och förklara en fråga han inte förstod.”. Irja Lindroth, en av de dåvarande
programkommissionärerna, skriver att förslaget sedan antogs utan rösträkning. Men
kampen för att befästa feminismen började förstås inte där på kongressen i
Södertälje, den hade startat långt tidigare. Som Ulla Hoffmann beskriver det: ”Det
var ett gemensamt arbete, alla kvinnor tillsammans. Alla som åkte runt och
föreläste för att ändra politik, bryta fördomar och ändra sammansättningen på
listor.” Kampen fanns på 40-50-talet när vi motionerade för lika lön för lika
arbete för att komma till rätta med det vi då kallade ”en av de mest uppenbara
orättvisorna”.
För att systerskapet ska bli något
mer än enstaka gemensamma, förvisso viktiga, händelser behöver vi vara många
olika typer av kvinnor som möts. Vi kan se att vi blivit bättre, men det finns
fortfarande utmaningar, exempelvis att bättre organisera rasifierade kvinnor,
hbtq-personer och inte minst kvinnor med LO-bakgrund. Det handlar inte om någon
millimeterrättvisa utan om att bredd är det som bygger styrka.
Att få läsa om varför Aysha Badra
17 år valt att organisera sig i Ung Vänster i samma bok som Ingrid Burman,
numera landshövding, är porträtterad i är något alldeles särskilt. Texter om
dom som gått före, inte bara inom partiet utan även som i Hediye Guzels fina
text om sin älskade mamma. Hans Lindes intervju med jordbrukaren och
Vänsterpartisten Christin Bagger där Hans medger att dom egna förförställningarna
kommer på skam, då han tänkt sig en lång pratstund om Christins syn på
transpolitik men kanske främst hamnade i diskussioner om villkoren för Sveriges
småjordbrukare. Och i Birgitta
Sevefjords text där hon berättar om fattigdomen men också solidariteten i sin arbetarklassuppväxt
där Konsumföreståndaren kom med en kasse mat till jul.
För egen del kommer min egen
klassbakgrund alltid att färga mig. Att vara uppväxt i en bruksort sitter
ristat i mig, omöjligt att skilja mig ifrån. Förhoppningen är att vi kvinnor
med LO-bakgrund, från bruksort och landsort, ska hitta gemensamma och
övergripande intressen med kvinnor i storstädernas förorter. Projektet ska
inkludera en radikal medelklass och de som tagit ställning för vänsterns
värderingar. Systerskapet är inte starkare än vad vi gör det till. Men då är
det viktigt att hålla ihop för att vi ska orka i det långa loppet.
En återkommande upplevelse i boken
är skammen och det dåliga samvetet, för partiet, barnen och rädslan för att
inte räcka till. Det är tufft att vara politiskt aktiv kvinna också idag. Du
hatas och hotas, du försöker leva upp till ideal som är omöjliga att nå. Ditt
utseende står i fokus. Du är för ful, för gammal eller för snygg. Du tackar ja
till alla förfrågningar, gör briljanta debatter, skriver dina egna tal och ändå
får du inte ikonstatus. Du blir inte kung, för du är inte han. Rossana
Dinamarca talar om hur tufft det kan vara att som kvinna idag bli utsatt för
trakasserier, hot och hat men också hur viktigt det är att man inte
kompromissar med sig själv. Ulla Andersson berättar i boken om hur hon kände på
väg till sin första riksdagsdebatt med Per Nuder och Anders Borg: ”Thomas
skjutsade mig till tåget och jag sa att det känns som om jag är på väg till min
egen begravning”. Men begravd är ju Ulla bevisligen inte. Och jag antar att det
känns bättre att debattera idag. Vi måste synliggöra strukturerna tillsammans. Den
här boken är ett försök till det. En ansats till att genom ett kollektiv av
röster berätta en gemensam historia om en kvinnokamp som i vår organisation
funnits och utvecklats.
Under 60-70 talet var det du som
deltog i en rörelse som motionerade mot de könsroller som beskär individen och
demokratin, deltog i bildandet av Grupp 8, ville bygga ut barnomsorgen, göra
insatser mot kvinnomisshandel och jämställa relationer oavsett kön.
Någon kanske undrar varför vi ska
sammanställa och trycka all denna klagan? Men jag tror att det ligger en styrka
i bekännelsen, en kollektiv bekännelse. Kvinnoskildringar har ofta avfärdats
som tramsigt, onödigt eller hysteriskt utlämnande. Men styrkan ligger i
bekräftelsen. Att få veta att det jag upplevt finns och existerar. Jag är inte
ensam. Att få älta tillsammans är stärkande, även då det inte görs försynt,
värdigt och behärskat. Kanske ligger det något i tesen av Barbro Backberger, en
av grundarna av Grupp 8, som återges i Carolina Ramkvist text och som handlar om
att behärskade kvinnor bara vittnar om att neurosen internaliserats. Att det
friskaste man kan göra är att vara arg och vägra anpassa sig. I dikten Om
beteenderegler skriver Barbro ”Var god stör ej! Prydlig ångest! Vi
tittar på Hylands hörna.”.
Könsförtrycket är en speciell typ av
förtryck. Det är inte kamp emot direktören, utan den pågår vid
frukostbordet, mellan vänner och mellan medlemmar i en partiförening. Att se
sig själv i andra måste gälla även i tv-soffan och på partimötet. Lina Hultman
skildrar i sin text ”Det personliga är politiskt” hur kvinnorörelsen lyckades
stoppa en sexualbrottsutredning som bestått av 8 män och 1 kvinna och vars
syfte var att liberalisera våldtäktslagstiftningen. Först möttes dom av
moralkortet, det har feminister fått argumentera emot i alla tider. Vår
riksdagsledamot Eva Hjelmström följer upp kravet om en ny utredning genom att
ställa följande fråga riksdagen: ”Avser regeringen att efterkomma den samlade
kvinnorörelsens och många andra organisationers krav i dom stycken som
opinionen brännmärkt utredningsbetänkandet?”.
På partikongressen 1985 beslutades att
partiet skulle arbeta för en kriminalisering av sexköparna. 1998 blev det
äntligen svensk lagstiftning. Kampen för rätten till våra egna kroppar blev
allt mer central i partiet, ett annat senare exempel på detta är från vår
tidigare EU-parlamentariker Marianne Eriksson som berättar om reaktionerna i
parlamentet när hon föreslog att medlemsländerna skulle kriminalisera
sexköparna. ”Det blev alldeles tyst /…/ Så då sa jag det en gång till och då
minsann började folk gapskratta och slå i bänkarna av upprördhet”.
Vi måste fortsätta att politisera det
personliga även idag. I Sverige lyfts med jämna mellanrum idén om att sexköpslagen
är stigmatiserande, inte bara gentemot torskarna utan också mot de
prostituerade själva. Debattörer utan strukturell maktanalys tror att man kan
upphäva förtrycket genom att döpa om de som säljer sex till sexarbetare. Andra
lyfter fram myten om den lyckliga horan.
Där är vår feministiska analys en helt nödvändig motpunkt i
diskussionen.
Visst fanns det brister i delar av
70-talets feminism som kunde bli dömande och elitistisk. Alice Åström berättar
exempelvis i sin intervju hur hon upplevde blickarna för att ha sminkat sig och
ha ”fel” underkläder när hon gick med i ungdomsförbundet. Men utan att döma
måste vi också prata om tvingande ideal och utseendehets. Är man inte snygg som
tjej får man knappt öppna munnen. Kvinnor blir granskade och bedömda, varje dag
in i minsta detalj kroppsdel för kroppsdel. Sociala medier möjliggör att
högstadiekulturen rullar vidare livet igenom. Kvinnor är ju tvingade att gå
runt och se ut som att de ska på party konstant, för när som helst kan någon
lägga upp ett foto. Männen dom kan se ut lite hur som helst, får vara med trots
att dom åldrats och lagt på sig runt magen. Kvinnor får istället ett bäst före
datum. Och många äldre kvinnor känner sig osynliggjorda. Det varierar förstås
men nog finns det ett mönster.
Torun Boucher berättar i sin text i
boken om när Kata Dalström skulle hålla första majtal 1895 och sågs släpad i
armen därifrån av sin man. Uppenbarligen var det inget som hindrade henne, då
hon fortsatte i många år framöver att resa land och rike runt. Det finns många beröringspunkter
till idag från Katas tid, hon som kallas den svenska arbetarrörelsens moder.
Hon hade fyllt 40 år och fött 7 barn när hon började sitt partipolitiska
arbete. Ekot från dåtidens skuld och skambeläggande hörs än idag, hur kan hon,
hon som har barn? Vem tar hand om dom när hon är på möte, talar och reser?
Genomgående har kvinnor i historien skambelagts för moderskapets plikter,
liknande historier om männens försummelse lyser med sin frånvaro. Den första
kvinnliga riksdagsledamoten från vårt parti Solveig Rönn valdes in 1936, då 34
år gammal. När hon var gravid fick hon inte vara ledig från sitt
riksdagsuppdrag, utan hon fick kämpa för att försvara sin plats. Partiet drev också
på för ett förbud mot att arbetsgivare skulle kunna säga upp kvinnor på grund
av graviditet, vilket också förverkligades, med några undantag, 1939. Idag är
villkoren förändrade, både när det gäller möjligheten att som politiker ta
föräldraledigt och för att vi som organisation erbjuder barnpassning vid större
arrangemang. Men skuldbeläggandet finns fortfarande kvar.
Man kan känna igen upplevelsen som flera
av textförfattarna berättar om av att inte räcka till, att göra allt och lite
till, eller som Kata beskrev i ett brev till Zeth Höglund, att hon hade ”fullt
schå på alla håll och arbetar som en röd liten räv”. Hon åkte hästskjuts, gick
till fots, åkte i godsvagn, i roddbåt, på dressin, i rissla och i fiskarbåt på
sina agitationsturnéer. Och även om färdmedlen moderniserats är vi nog många
som känner igen oss i beskrivningen av att ha ”fullt schå på alla håll” och
kanske ska vi försöka sålla ibland för att orka i längden.
I vår samtid vill ingen vara ett offer
och på så vis hålls frigörelsen tillbaka tror jag. Visst behövs de som går
före, men ikoner är inga hållbara förebilder. Jag tror att det är centralt att
släppa lite på garden, för att kunna knyta näven när det behövs. Det är minst
lika viktigt för identifikationens skull att få höra hur Kata svimmade av
nervositet på podiet i Ystad som att får höra om när hon höll lysande tal för
folket. Vi är offer för ett förtryck och just genom att konstatera det kan vi
också göra någonting åt det. En viktig politisk poäng försvinner om vi inte kan
se styrkan i svagheten. Vi ska inte underskatta potentialen i att blotta sig,
enbart då kan vi också börja dela oket som förtrycket innebär.
Även vänsterns roll som dom som på allvar vill förändra känns igen när
man läser texten om Kata. I ett brev till Hjalmar Branting strax
innan partisplittringen skrev hon: ”Håll till Venster inom ramen af partiets
parlamentariska taktik. Jag fruktar så mycket just dina nära förbindelser med
”öfverklassfolket”Samtidigt kan man läsa i ett annat brev som hon skrev att
”Här i Dalarna är gräsligt förstört av Hinkarna. Vid Borlänge supa arbetarna
och slåss vildt…”. Det säger en hel del om vilken roll vi har haft och bör ha
tycker jag. Vi är dom som står upp för en ekonomi som fungerar för alla, inte
bara för ett fåtal. Vi viker inte ner oss utan fortsätter envist arbetet för en
annan ekonomisk politik. Samtidigt är vi inte sådana som främst är intresserade
av att ha rätt men inte bryr sig lika mycket om att få rätt.
Positivt tänkande och glädje över vunna
framgångar är kanske inte nåt som alltid kännetecknat vänsterpartister. Barbro
Ernemo, som för övrigt fick veterannålen här i Stockholm i år, berättar i en
intervju om ombudsmannens reaktion på valframgången i Uppsala 1976 ”Ja, där ser
man – det är för jävligt!” Det var inte rätt sorts väljare tyckte han. Man ska inte vara glad i onödan. Han gick till APK sen,
kanske blev han där nöjd med röstsiffrorna åtminstone.
Så ses vi här fortfarande efter
hundra år och vi fortsätter att hålla ihop, vissa av oss känner varje gest du
gör, som hos en gammal vän, medan andra av oss är nyförälskade. Hur som helst
vi hänger ihop inte för att vi måste, av gammal vana eller i brist på
alternativ, utan för att dom orättvisor som fanns då, när vi kom till fortfarande
tar sig uttryck på olika vis. När vi ser hur de ojämlika villkoren drabbar oss
människor blir svaret på frågan hur man kan vara socialist och feminist
självklart. Hur kan man vara någonting annat? I samma stad lever barn som åker på långa
utlandssemestrar och barn som inte kommer längre än till hyreshusets lekplats. Mellan
Täby och Rinkeby är det inte långt men det kunde lika gärna vara två olika
universum. Till bruksorterna och glesbygden med hög arbetslöshet och förlorad
framtidstro är det både geografiskt och ekonomiskt långt bort ifrån dom som
har.
Du är en hundraåring som har gjort
många fel. Jag tänker inte ursäkta dig, inte förlåta allt, men jag är glad att
vi har kunnat gå vidare utan att för den sakens skull glömma. På 80- och
90-talen var du med och verkade för utbyggd preventivmedelsrådgivning, lika lön
för lika arbete. 1980 föreslog partiet att tre månader av föräldraledigheten
skulle reserveras för varje förälder. Det dröjde nästan 15 år innan den första
sk ”pappamånaden” infördes. År 2000 la partiet fram en motion om att beräkna
kostnaderna för mäns våld mot kvinnor och samma år skrevs en motion som tog upp
problematiken med hedersmord. År 2001 skrev vi en motion om att individualisera
föräldraförsäkringen. Och nu, när vi skriver 2017, har vi precis drivit igenom
höjda anslag till kvinnojourer och höjt underhållsstöd.
Vi har en bit kvar tills den
ordningen som delar upp oss utifrån kön är borta. Men det är vår tid nu. I Evy
Gunnarssons text återges citatet: ”Vi
vänstersocialistiska kvinnor går inte fram emot männen utan jämsides med dem”.
Nu, nästan hundra år senare, kan vi, tack vare de som gick före oss, värdigt,
försynt och behärskat drista oss till att ibland gå före.
Tack mina allra käraste systrar. Vi har
varit med hela vägen, under första, andra och tredje vågens feminism. I med-
och motgång. Så kommer det att fortsätta se ut även i framtiden.
Jag vill ta det här tillfället att
tacka den person som utan tvekan varit den som enskilt betytt allra mest i det
här projektet. Det hade inte kunnat genomföras utan dig, Anastasia. När jag och
andra kommit på fräsiga idéer och omöjliga uppslag har hon korrläst och
redigerat, medan jag fått skrivkramp och tyckt synd om mig själv har Anastasia
läst igenom texter och ordnat med källhänvisningar, samtidigt som hon skrivit
fler fantastiska texter. Hon ställer alltid upp, kanske ibland till och med
lite för mycket. Därför vill vi tacka dig idag med en liten present kom upp så
ger vi henne en applåd!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar