onsdag 21 december 2011

Endast det bästa är gott nog åt folket


Detta skrev jag innan valet. Men budskapet funkar i huvudsak i alla fall

Nu lackar det mot juloch jag tänker på den generella välfärdens betydelse för människor. När jag var så liten att jag fortfarande trodde på tomten fick jag, trots mina outbildade föräldrars knegarekonomi, både presenter och julbord. Presenterna var inte de dyraste men de grävde ändå stora hål i familjekassan, det kunde jag ana på mina föräldrars smusslande lite stressade småprat när ingen trodde att jag lyssnade. Men ändå, när man för en stund glömde det, var det nästan magiskt. Jag intalade mig att det var tomten som betalat.

Min mormor brukade berätta historier om hur hennes jul varit som barn. Vi tyckte det lät som en påhittad saga, A Christmas Carol utan lyckligt slut. Hon berättade att hennes bästa stund var när de fått smaka bröstkarameller, att Holger (hennes bror) hade kastat in hennes enda julklapp i vedspisen eftersom han också ville ha en docka och hur slaktaren hade stuckit till barnen korvslantar som gjorde dem överlyckliga.
När jag var liten tackade jag tomten för att vi hade både chokladask, flera presenter och bordet fullt av prinskorvar. Nu vet jag att det var min mormor och de andra vanliga människorna som byggde landet jag borde ha tackat. Det var inte tomten utan den svenska välfärdsmodellen som omfördelat och ställt maten på bordet. Mina morföräldrar fick uppleva hur vi gick från ett patronsamhälle till ett samhälle med tryggare arbeten och rimligare löner. Dagisreformen gjorde mina föräldrars liv mer jämställt. Men Sverige har förändrats.

Vi som är unga idag är den första generationen i modern tid som växer upp med sämre förutsättningar än vad generationen innan oss hade. Förstå mig rätt, det finns fortfarande mycket som jämförelsevis med andra länder är bra i Sverige. Det borde vi ta fasta på och utveckla. Men istället har vi en högerregering som förändrar Sverige i grunden. Man skär inte bara ner utan man gör om välfärdens själva struktur.
Snart kan man säga gott nytt år och ungefär samtidigt går vi in i valrörelsen på allvar. Av en rödgrön regering önskar jag mig ett omfattande reformpaket som anger en ny riktning. Inte mer av det gamla, det får vara slut på det nu. Orättvisorna som har funnits länge och som nu vuxit sig starkare måste tas på allvar. Det behövs ett nytt trygghetskontrakt som ger alla ungdomar fasta jobb, egen bostad och rätt till utbildning. Till er som tycker att jag är bortskämd som kräver dopp i grytan så här i kristider vill jag bara påminna om att det finns dem som har rena rama julafton varje dag.

En rödgrön regering måste lappa, laga och täppa till hålen i välfärden. Men man får aldrig glömma att bygga nytt, annars riskerar man att människor tappar tilltron för politiken precis som vi med åren tappar tron på tomten. Själva poängen med en generell välfärd är att man ska kunna kräva det lilla extra och då tänker jag på citatet av Gustaf Möller "endast det bästa är gott nog åt folket". Det är dags att bygga landet igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar